اطلاعاتی در مورد شمشیر بازی

ترنم عشق


تاریخچه ی شمشیر بازی در جهان

نقش برجسته ای از مصر باستان برجای مانده است که مسابقه شمشیربازی را در ١٢٠٠سال پیش از میلاد تصویر می کند.در خصوص به کارگیری شمشیر به عنوان نوعی وسیله ورزشی شاید بتوان رم باستان را نیز پیشگام خواند. این شمشیرها بیش از کشف آهن، از جنس مفرغ و برنز و اغلب به شکل کوتاه و پهن ساخته می شدند. با کشف آهن، شمشیرها وزن بیشتری پیدا کردند و انواع شمشیرهای کوتاه و بلند و پهن و کج به دست جنگاوران نقاط مختلف جهان افتاد.

در اولین مسابقات المپیک (آتن) که در سال 1896 برگزار گردید 13 شمشیرباز از 4 کشور در این رویداد ورزشی بزرگ شرکت کردند. از این پس شمشیربازی بطور گسترده ای در بازی های المپیک رواج یافت و مقررات امروزی این رشته از آن زمان نهادینه گردید. در المپیک لندن مسابقات رشته فلوره و سابر برگزار شد.

فدراسيون جهاني شمشيربازي FIE در 29 نوامبر 1913 در پاریس تاسیس شد. در کنگره جهانی کمیته های ملی المپیک که در سال 1914 در پاریس برگزار گردید مقررات فدراسیون بین المللی شمشیربازی مورد تصویب قرار گرفت و در سال 1919 به عنوان «قوانین مسابقات شمشیربازی» شناخته شد.

شمشیر بازی در اسلام

 شمشیربازی یكی از ورزش های رزمی اسلامی که رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) آن را توصیه کرده و فراگیری آن را تشویق کرده اند،پيامبر گرامي اسلام ( ص ) ، جملات زيبايي در وصف شمشير دارندکه به یک مورد اشاره می کنیم.:
اَلجَنَّهُ تَحْتَ ظِلالِ السُّيُوفِ. (بهشت زير سايه ي شمشيرها است).

شمشیر بازی در اروپا

ورزش شمشيربازي در ابتداي قرن چهارم ميلادي در‌ ‌اروپا متولد شده است. كشور آلمان پيش‌قدم اين ورزش بوده است و بعد از آن کشور به ایتالیا راه یافت.

بهترین شمشیر زن تاریخ

لا فتي الا علي،‌ لا سيف الا ذوالفقار. (علي از همه جوان ها بهتر و ذوالفقار او از همه شمشيرها بُرنده تر است) بدون ترديد، حضرت علي عليه السلام اولين پيشواي شيعيان جهان، بهترين، نيرومندترين و متخصص ترين شمشيرزن تاريخ بوده است.

تاریخچه ی شمشیر بازی در ایران

آقایان مهندس ابتهاج، مهندس نیر نوری و دکتر بصیر پایه گزاران اولیه شمشیربازی در ایران هستند. در سال 1328 فدراسيون شمشيربازي ايران تاسيس شد و مهندس ابتهاج به عنوان اولین رئیس فدراسیون شمشیربازی معرفی گردید.از چهره های صاحب نام شمشیر بازی در ایران می توان به آقایان زرنگار،آدیت،الماسی،حمید فتحی و منوچهر شفاهی اشاره کرد. و از خانم ها به  مهوش شفاهی،ژیلا الماسی و مریم شریعت زاده اشاره کرد.

وضعیت کنونی رشته

بعد از اینکه در سال 1919قوانین شمشیر بازی تغییر یافت مقررات و قوانین آن با اندکی تفاوت به شکل زیر درآمد:

پیست شمشیربازی

محوطه ی شمشیر بازی چه در داخل سالن و چه در خارج باید هموار بوده و بر همه جای آن نور یکسانی بتابد.عرض محوطه معمولاً 2متر و طو ل آن 14متر می باشد.

مدت مسابقه و برد

زمان یک مسابقه محدود به ٣ دقیقه است,و وقفه های ایجاد شده در حین مسابقه نیز محاسبه می شود.برنده ی مسابقه در مرحله ی مقدماتی یا رده بندی(Puol)اولین شمشیربازی است که زودتر به امتیاز ۵ برسد.اگر زمان تمام شد و هیچکدام به ۵ نرسیده بودند,برنده کسی است که امتیاز بیشتری داشته باشد.ولی در صورتی که امتیازات هر دو حریف برابر باشد,تاس می اندازند و ١ دقیقه دوباره به هر دو زمان میدهند.در این زمان هرکس اولین ضربه را زد برنده است ولی اگر ضربه ای نزدند,برنده کسی است که تاس به نفع او انداخته شده بود!

در یازی تیمی دو تیم(گروه)در مقابل هم می ایستند.هر تیم 3 بازیکن اصلی و 1 بازیکن ذخیره دارد.روی هم 16 بازی می کنند,زمان هر بازی 3 دقیقه است.در هر بازی امتیاز باید به 5 برسد یعنی در اخر تیمی که به امتیاز 45 برنده است.قوانین زمان و ..... مانند بازی رده بندی است.

شمشیر ها بر اساس طرز گرفتن در دست به سه نوع تقسیم می شوند:

فلوره: در نوک تیغه ی این شمشیر تکه وجود دارد که هرگاه ضربه ای معادل 500گرم روی بدن حریف زده شود این دستگاه به طور خودکار آن را ظبط می کند.و طرز قرار گرفتن شمشیر در دست طوری است که شمشیر در کف دست و رو به پایین بچرخد.

اپه: برای ثبت امتیاز شمشیر باز باید 750گرم ضربه بر نوک شمشیر وارد کند تا دستگاه ضربه را ثبت نماید.طرز قرار گرفتن این شمشیر نیز همانند شمشیر فلوره است و فقط محکمتر گرفته می شود .

سابر:  این شمشیر 500گرم وزن و 105 سانتی متر طول دارد.که در این شمشیر همه ی قسمت های بالای بدن مورد هدف است. این شمشیر را با انگشتان می گیرند نه با کف دست.

«پایان»


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





|